Welke nieuwe diensten en ervaringen in en rond de woonzorgomgeving kunnen bijdragen aan het welzijn van bewoners?

Met die uitdaging gingen de postgraduaatstudenten Space & Service Design van Thomas More aan de slag om het woonzorgcentrum Aalmoezenier Cuypers in Stabroek te helpen bij het versterken van hun ambitie: “een aantrekkelijke en prettige plek zijn waar bewoners volop kunnen leven”.

Het onderhouden en versterken van sociale contacten met familie, vrienden, kennissen en de buitenwereld is essentieel. Deze relaties voegen veel waarde toe aan de professionele dienstverlening van WZC Aalmoezenier Cuypers.

In de Hof van Sepide Mehralian & Sevdenur Dursun

IN DEN HOF richt op het verwelkomen en het creëren van meer verbindingen tussen de buitenwereld en de bewoners van Aalmoezenier Cypers, een woonzorgcentrum in Stabroek.

Het servicesysteem van IN DEN HOF bestaat uit “Verwelkoming”, “Ontmoeten” en “Gastvrijheid”. Binnen in het gebouw zijn opeenvolgende neutrale muren weggewerkt om een ruimere, vriendelijkere en praktische ruimte te creëren voor de receptie en de wachtruimte. Er is ook een winkelruimte toegevoegd. De receptie is ontworpen volgens het principe van inclusive design en houdt dus ook rekening met het gebruik van een rolstoel.

Buiten het gebouw is een groene ruimte omgetoverd tot een gastvrije openbare en sociale ruimte die het publiek uitnodigt tot interactie met de bewoners van het zorgcentrum. Dit omvat een fietsreparatie station, een kinderspeelplaats, een overdekte zithoek en de kenmerkende vogelhuisjes van het project.

Komisaf door Amber De Coen, Carol Sakayan en Kimberly Vonckx

Een winkelconcept met een mobiele winkel, een leenbibliotheek, een fysieke winkel met lokale producten én een viermaandelijkse buurtmarkt nodigt buurtbewoners uit om een bezoekje te brengen aan het woonzorgcentrum.

In het Antwerps wordt “KOMISAF” gebruikt om mensen uit te nodigen. KOMISAF. is een plek waar mensen kunnen delen, leren, spelen & ontdekken.

De mobiele winkel biedt élke bewoner, ook de minder mobiele, de kans om van KOMISAF te genieten. Wanneer de shop niet wordt rondgereden, vormt hij een onderdeel van de winkel op het gelijkvloers.

De leenbibliotheek is dé plek om te delen, leren, spelen en ontdekken. Bewoners, werknemers, bezoekers en buren komen hier om een boek of een spelletje uit te lenen, een plantenstekje te adopteren en hun ervaringen neer te pennen op een van de boekenleggers of plantenpaspoorten.

In de fysieke winkel met lokale producten wil een échte winkelervaring aanbieden voor de bewoners en tegelijk menselijke interacties stimuleren door de buren te betrekken.

De viermaandelijkse buurtmarkt vindt plaats in de tuin van het zorgcentrum. Het is een plek waar iedereen uit de buurt de kans krijgt om handgemaakte spulletjes of producten te verkopen.

Op Bezoek door Mira Claessens, Gilles Verset en Lukas Van Looy

Dit trio levert met OP BEZOEK een serie ontmoetingsplekken en activiteiten voor de bewoners met hun bezoekers, in en rond zorgomgevingen aan.

Uit onderzoek en ervaring blijkt dat natuur en bezoekers het welbevinden van bewoners van woonzorgcentra verhogen. Bezoekers ervaren echter vaak een soort drempel om deze zorgomgevingen te bezoeken. Ze weten niet altijd wat ze kunnen doen of waarover te praten bij een bezoek. Wij zijn er om die drempel te helpen verlagen, om het welzijn van de bewoners te verhogen door hen op een comfortabele manier in contact te brengen met de natuur en hun dierbaren.

OP BEZOEK faciliteert verschillende ontmoetingsplekken in en rondom de woonzorgcentrums waar bezoekers gerichter actief de interactie aangaan met de bewoners. Op die ontmoetingsplekken zijn leuke activiteiten te doen. Het is een gemakkelijke manier om elkaar te ontmoeten, een gesprek aan te knopen of gewoon een leuke tijd te hebben met uw dierbaren.

De diensten die wij leveren worden op maat gemaakt in samenwerking met ieder woonzorgcentrum.

MOSAIK door Reinout Van Der Hauwert & Pjotr Vandierendonck

MOSAIK is een dienst waarmee bewoners van een centrum voor ouderenzorg hun identiteit kunnen uiten door middel van een modulair identiteitsbord dat buiten de kamers van de bewoner wordt opgehangen.

MOSAIK heeft verschillende modules zoals een naam en kamernummer, een fotolijstje, een whiteboard, een display om voorwerpen in te plaatsen en elastieken om handwerk te bevestigen en een kaarthouder. Deze kaarthouder is geschikt voor MOSAIK-kaarten. Ze worden gebruikt om gesprekken op gang te brengen door een eenvoudig leesbare illustratie op de voorkant en een oneliner op de achterkant. Deze kunnen worden gepersonaliseerd en vermenigvuldigd met behulp van een eenvoudig afdrukbaar A4-sjabloon. Er is een extra kaarthouder in de kamer geplaatst om meer privé gespreksstarters te passen voor het geval de bewoner niet alles met de rest van de faciliteit wil delen.

MOSAIK is gemaakt om bewoners te leren kennen en gespreksstarters met hen te hebben en zo een fijnere woonsfeer te creëren.

WELKOM THUIS door Alessia Van Dooren, Helder Rosa en Saar Van de Kerckhove

Hoe kunnen we het mentale welzijn van bewoners in een woonzorgcentrum verbeteren door hun interesses en persoonlijke voorkeuren te gebruiken in de dagelijkse werking?

Met behulp van een kennismakingskaarten leren de medewerkers de bewoners en hun voorkeuren beter kennen. Vervolgens krijgt elke bewoner een buddy toegekend als vertrouwenspersoon binnen het woonzorgcentrum.
Tenslotte kunnen ouderen en personeel tot rust komen in de reflectieruimte met zicht op de natuur.