Thomas More biedt de mogelijkheid om via Erasmus in het buitenland te studeren. Ook de laatstejaars van Toegepaste Architectuur krijgen de kans om hun kennis te verbreden in het buitenland. Matthew Callus en Mattheas Van Ael hebben beiden 1 semester in het buitenland gestudeerd. Wat zijn de troeven en voordelen van deze unieke beleving?

Matthew Callus - Denemarken

Waarom heb je voor deze locatie gekozen?

Matthew: Ik heb mijn keuze laten leiden door het programma van Thomas More. Denemarken stond in mijn favorieten.

Wat heb je gestudeerd?

Matthew: Opleiding Architecture and construction management aan de universiteit van Aalborg, 5de semester : Renovation.

Wat is het verschil met TA?

Matthew: De focus lag meer op het rechtstreeks instappen in de bouwwereld, en nog meer technisch. Alle vakken samen behandeld in 1 concreet bouwproject.

Hoe verliep een doorsnee dag in Denemarken?

Matthew: Ik was daar in de periode September – Januari met dagen waar het vanaf 15 uur donker werd. Een normale schooldag was ’s ochtends opstaan, 30 minuten fietsen naar de campus, les volgen of naar de bib in groep aan het project werken. Dan terug naar huis fietsen, naar de winkel en samen koken met mijn roommate of andere vrienden.

Je favoriete activiteiten buiten de studie?

Matthew: Afspreken met klasgenoten, op café ’s avonds. Gamen met roommate en vrienden. Fitness in het park of samen gaan lopen.

Is er een moment dat je altijd zal bijblijven?

Matthew: Te veel om op te noemen, maar de hoogtepunten zijn de studietrip naar Budapest, het Metal concert met mijn roommate en het Farup attractiepark met de klasgenoten.

Zou je anderen aanraden om in het buitenland te studeren? 

Matthew: Ja, zeker en vast. Het is een sterke ervaring, je leer veel mensen kennen, een andere cultuur en je verlegt je grenzen. Het was wel zwaar om zo lang van thuis weg te zijn.

Zou je in de toekomst nog een terugkeren naar Denemarken?

Matthew: Misschien wel, maar vooral voor de mensen die ik leerde kennen, als ze er dan nog zijn.

Zijn er grote verschillen die je gezien hebt t.o.v. bouwtechnologie?

Matthew: Niets overdreven, wel een grotere inzet op projectmanagement. Ik ervaarde het als een meer beroepsgerichte opleiding. Er waren kleine verschillen zoals bijvoorbeeld de berekeningsmethodes.

Welke kennis van onze opleiding heb je kunnen toepassen?

Matthew: De algemene kennis was natuurlijk zeer handig en vooral in Revit merkte ik een voorsprong op mijn medestudenten. Veel regeltjes en berekeningsmethoden kwamen overvloedig aanbod, het leek wel alsof ik terug in het eerste jaar begon.

Was de taalbarrière een probleem?

Matthew: Vrijwel niet, Engels is daar zeer goed ingeburgerd dus je bent bijna nooit verplicht Deens te leren. Enkel binnenin de opleiding kwam het wel eens voor dat er documenten of presentaties enkel in het Deens voorbereid waren.

Heb je goede connecties gelegd met lectoren en studenten?

Matthew: Ja, dat wel, de opleiding was daar veel hechter en intiemer. We waren met 20 studenten in een klaslokaal, met een 4 à 5 docenten die ook allemaal zeer vriendelijk en behulpzaam waren. Ik vond het wel tof om in een kleinere groep te zitten, zo leerde je je medestudenten gemakkelijker kennen.

Heeft in het buitenland studeren een meerwaarde?

Matthew: Heeft zeker een meerwaarde, bijvoorbeeld als ervaring op je CV. Maar het is natuurlijk veel meer dan dat, je verbetert je talenkennis, je zelfzekerheid, je leert ruimer denken in een andere wereld met andere regels en wetgevingen. Je maakt nieuwe connecties en je leert vooral van je medestudenten.

Mattheas Van Ael - Valencia

Waarom heb je voor deze locatie gekozen?

Mattheas: Ik heb voor deze locatie gekozen omdat ik nog nooit in Spanje was geweest en hier wel eens graag naar toe wou. Het weer en het strand waren ook meegenomen. Ik was voor de reis ook Spaans aan het leren op Duolingo, dus dit leek me ook een kans om de taal beter te kunnen leren.

Wat heb je gestudeerd?

Mattheas: Ik heb architectuur gestudeerd, deze opleiding is een bachelor’s degree in de grondbeginselen van de architectuur.

In welke mate werd het programma aangepast?

Mattheas: Ze hadden in de opleiding ook vakken die in het Engels werden gegeven, waaruit ik mijn vakken heb gekozen.

Wat is het verschil met TA?

Mattheas: Het viel me op dat er in deze opleiding meer taken werden gegeven dan bij onze opleiding op Thomas More, ook werden er examens doorheen het semester gegeven.

Zijn er grote verschillen die je gezien hebt t.o.v. bouwtechnologie?

Mattheas: Op het gebied van muuropbouw en het gebruik van materialen waren er verschillen. Zo waren er bijvoorbeeld andere soorten stenen of types muuropbouw die in België niet toegepast worden.

Hoe verliep een doorsnee dag in Valencia?

Mattheas: Bijna elke weekdag startte mijn les om half 9, dan ging ik naar de campus. Mijn activiteiten na de lesuren waren afhankelijk van hoeveel werk ik had voor school. Ik plande ook activiteiten met mijn kotgenoten.

Je favoriete activiteiten buiten de studie?

Mattheas: Mijn favoriete activiteiten buiten het school waren plaatsen rondom Valencia bezoeken, zo ben ik bijvoorbeeld naar Port Sa Playa, Montanejos en Xativa geweest. Ik ging ook geregeld met vrienden naar het strand of ergens iets eten.

Is er een moment dat je altijd zal bijblijven?

Mattheas: Vele, zoals Montanejos was prachtig. De momenten wanneer we met vrienden een kotfeestje hadden of de roadtrip naar Andalusië die ik met mijn kotgenoten heb gedaan.

Zou je in de toekomst nog een terugkeren naar Valencia?

Mattheas: Dit ben ik zeker van plan. Om alle mensen die ik daar heb leren kennen terug te zien. Ook omdat ik enorm genoten heb van de stad.

Welke kennis van onze opleiding heb je kunnen toepassen?

Mattheas: De kennis van Revit was wel een enorm pluspunt. Voor grafische expressie mochten we een programma naar keuze gebruiken, waarbij revit ook handig was. Ook de kennis van bouwtechnologie kwam goed van pas voor diverse taken.

Waar worden de accenten gelegd bij de opleiding?

Mattheas: Bij alle vakken werden er meer taken gegeven dan bij ons, zoals bij constructieleer, maakten we steeds kleine maquettes om te tonen hoe we bijvoorbeeld met zo weinig mogelijk materiaal, zo veel mogelijk draagkracht konden creëren.

Welke vakken heb je allemaal gevolgd + wat was het meest interessant?

Mattheas: De vakken die ik hierbij heb gevolgd zijn architecturale grafische expressie, constructieleer, kunstgeschiedenis, wiskunde, urban planning en Spaans. Kunstgeschiedenis, grafische expressie en urban planning vond ik het meest interessant. Deze docenten waren ook zeer gepassioneerd door hun vak.

Was de taalbarrière een probleem?

Mattheas: Nee, dit vond ik zeker geen probleem. In het begin heb ik wel geregeld de vertaling moeten opzoeken, maar je leert de taal snel door met de mensen te praten.

Heb je goede connecties gelegd met lectoren en studenten?

Mattheas: De docenten waren altijd bereid om te helpen en waren steeds zeer vriendelijk. Ook met mijn medestudenten heb ik goede relaties opgebouwd.

Heeft in het buitenland studeren een meerwaarde?

Mattheas: Ja dit heeft een meerwaarde. Je beleefd andere architectuur, alsook andere leerstof. Je  leert dingen die je anders niet in je opleiding in België zou zien. Je leert goede connecties maken met mensen van over de hele wereld.