Studenten Emma Camerlynck en Yanni Timmerman 

Studenten VOMO ontwerpen symbolische tafels voor Hannah Arendt Instituut

In het kader van het stadsfestival Construct Europe hebben studenten van de opleiding Meubelontwerp in samenwerking met het Hannah Arendt Instituut twee unieke tafels ontworpen. Deze tafels zijn bedoeld als blijvende herinnering aan Hannah Arendt en zullen gebruikt worden tijdens de Café Europa-debatavonden.

De tafel van Hannah Arendt

Yanni Timmerman – Banality of Evil Hannah  Arendt ©TM VOMO25 photo Katoo Peeters

Het Hannah Arendt Instituut is een belangrijke deelnemer aan Construct Europe, een festival dat zowel de viering als de uitdagingen van Europa centraal stelt. Tijdens Café Europa, een serie van debat- en gespreksavonden, zullen de tafels van de studenten een prominente rol spelen.

“Onze meubelontwerpers denken niet alleen conceptueel, maar maken ook bruikbare meubels,” zegt Hans Le Compte, docent aan de Voortgezette Opleiding Meubelontwerp (VOMO). “We werken graag samen met lokale partners uit industrie, economie en cultuur. Eerder werkten we al samen met de stad voor Op.Recht.Mechelen, het vorige stadsfestival.”

Voor Construct Europe kregen de studenten de opdracht om een tafel te ontwerpen die aansluit bij de ideeën van Hannah Arendt. Haar visie benadrukt het gevaar van gedachteloosheid, zoals duidelijk werd in haar analyse van de nazi’s die blindelings de Hitlergroet volgden. Christophe Busch, directeur van het Hannah Arendt Instituut, benadrukt het belang van blijven nadenken en in dialoog gaan.

Onze meubelontwerpers denken niet alleen conceptueel, maar maken ook bruikbare meubels

Hans Le Compte

Emma Camerlynck ontwierp een salontafel genaamd ‘Thoughtlessness’, die de vorm van een oog heeft met in het midden verschillende plaatjes die verbonden zijn met een balk. Wanneer de balk beweegt, bewegen de plaatjes mee, wat symboliseert hoe de massa zonder nadenken een leider kan volgen.

Yanni Timmerman maakte een tafel genaamd ‘Banality of Evil’, verwijzend naar Adolf Eichmann, een van de hoofdverantwoordelijken voor de Holocaust. De tafel is gemaakt van massief hout met één poot in een glazen kooi. Deze verweerde poot symboliseert het kwaad van iemand die alleen aan zichzelf denkt, zoals Eichmann deed.

De tafels zullen gebruikt worden tijdens de Café Europa-avonden, waar discussies plaatsvinden over de uitdagingen van Europa en hoe we publieke dialogen moeten voeren over complexe maatschappelijke thema’s. Thoughtlessness zal te zien zijn in het publiekscafé op de Zoutwerf, terwijl Banality of Evil vanavond voor het eerst gebruikt wordt in kunstencentrum nona.

Kristof Calvo van ‘Mechelen Feest’ prijst het stadsfestival en de bijdragen van de Mechelse spelers, en benadrukt dat de tafels van Thomas More een blijvend en verbindend artefact vormen als erfenis van Construct Europe.

Emma Camerlynck – ‘Thoughtlessness’,