De studenten interieurvormgeving van Thomas More kregen de opdracht om een conceptstore te designen in een gegeven pand voor een modeontwerper naar keuze. De opdracht vereiste enige creativiteit want het ging om een lang smal pand van maar 2,5 meter breed op de Ijzerenleen in Mechelen. Gelukkig is creativiteit nu net iets waar de studenten geen tekort aan hebben!

Laurien van Dijck, Arno Van Dam en Kim Jansen Van Beek maakten een conceptstore voor Julius Juul uit Kopenhagen. Zij voelden zich aangesproken door zijn kledinglijn die de grens tussen vorm en functie verkent. 

De Scandinavische en monochrome esthetiek die terug te vinden is in de Heliot Emil collectie wordt letterlijk in de ruimte weerspiegeld. Er werd gekozen voor spiegelende en doorzichtige materialen in combinatie met stalen elementen die de ruimte verzwaren. Ook het kleurenpalet stemt overeen met voorbije collecties. De spiegels hebben als doel de ruimte te vergroten en de shopper te confronteren met zichzelf. Hoewel we meerdere versies van onszelf in de spiegels zien, is er maar één het origineel.

Rachel Schreutekamp en  Cora den Besten kozen voor Louise Simmonds die prachtige bruidsjurken ontwerpt voor het label Luna Bea. Ze lieten zich inspireren door de zwierige vormen en luchtige materialen: simpel maar erg elegant.

Een verlaagde losstaande wand met rondingen aan beide uiteinden verbindt het paskamer gedeelte met de toonbank. Deze marmeren toonbank is op zijn beurt ook het verbindend element tussen de verschillende functies van de ruimte. De locatie straalt rust en elegantie uit.

Anke van Winghe en Hanne Peeters kozen voor de Gentse modeontwerpster Emely Van Impe. De kleurrijke composities van lijnen die haar kledij definiëren, vormen ook meteen het vertrekpunt voor het ontwerp van de winkel. 

Drie lijnen, die doen denken aan een metroplan, leiden je door de shop. Deze stalen kokerprofielen, geschilderd in drie verschillende kleuren, worden dikker en veranderen in vlakken of volumes die creatieve mogelijkheden bieden voor het leggen en hangen van de kledij.

Eva Eckhardt en Daphne Grobbe staken de koppen bijeen voor een conceptstore voor Anina Heé, oprichtster van het kledingmerk Refine. In plaats van de ruimte breder te doen lijken, kozen zij er net voor om de lengte te accentueren.

Refine wil tijdloze, toegankelijke en verfijnde stuks ontwerpen voor elke vrouw. Dit idee komt ook terug in het design van de ruimte: er wordt gewerkt met een elegant lijnenspel en er wordt zo veel mogelijk van de authenticiteit van het pand bewaard. Zo creëren ze een reflectie van wat Refine wil uitstralen; met minimale aanpassingen, het maximale behalen.

Babette Pauwelyn, Emma Calvo en Robin Boesmans zetten de koppen bijeen voor een conceptstore voor Jordana Warmflash die een collectie ontwierp als ode aan haar oma. 

Zowel de kledij als de ruimte worden gekenmerkt door klassieke silhouetten met felle kleuren en geometrische vormen die de stuks en de winkel een moderne twist geven. Uit de wanden werden geometrische figuren gesneden en het pand wordt verlicht door lichtgevende tussenwanden. Oranje accenten die inspelen op de speelse en retro look van de kledinglijn zijn ook doorheen de winkel terug te vinden.

Ward Hellemans en Kwinten Diddens gingen de uitdaging aan om een conceptstore te creëren voor schoenenontwerpster Ellen Verbeek.

Het duo liet zich inspireren door de kenmerkende hakvorm en de materialen van de schoenen. Het notenhout verwijst naar het materiaal dat Verbeek zelf gebruikt voor het maken van haar schoenen, de ruwe betonnen vloer zorgt voor zo min mogelijk afleiding bij het passen, en de spiegels op de muren doen de smalle ruimte groter ogen. De kenmerkende hakvorm hebben ze uitvergroot, door de helft gesneden en tegen de spiegelwand geplaatst die de hak dan weer tot een geheel maakt. Dit ondersteunt de illusie van een grotere ruimte. Ook de leren wand is een rechtstreekse verwijzing naar het design van Ellen Verbeek.

Laura Lenemans en Kimberly Hartman lieten zich inspireren door een project van de studio van Nienke Hoogvliet: H.E.R.B.S. In tegenstelling tot de meeste modemerken die gebruik maken van schadelijke chemicaliën voor het verven van hun kledij, zetten zij natuurlijk stoffen en helende kruiden in die bijdragen aan de gezondheid. 

Aan de linkerkant van het lange smalle pand vinden we een kruidentuintje terug en drie baden die het proces aan de klant tonen. Aan de rechterkant is er over de gehele lengte een kast geplaatst waarin men kleding kan opbergen en ook tentoonstellen. De winkel zelf is uiteraard ook uit natuurlijke materialen gemaakt zoals hout en kalksteen die de visie van het modemerk versterken.

Bo Oostvogels en Sieben Crols ontwierpen een conceptstore voor een merk uit Toronto: Markoo. De kledij is minimalistisch met avant-garde toetsen. De twee modeontwerpers die het brein achter het merk zijn, designen hun kledij voor ‘someone daring’, ook de winkel is ontworpen onder dit motto. 

Het interieur bestaat uit lange gangen met diagonale wanden die je nieuwe onbekende plekken doen ontdekken. Het doolhof aspect van de winkel doet denken aan een grottensysteem. 

Welke conceptstore zou jij het liefst binnenwandelen, nu de winkels weer open zijn?