Werkstudenten van de Professionele Bacheloropleiding Interieurvormgeving via Open Hoger Onderwijs van Thomas More Hogeschool stellen tentoon op Dutch Design Week 2019.  

“Hoewel het al de vierde keer is dat we op Dutch Design Week tentoonstellen, blijft het een eer om hier te staan. Dit jaar tonen we tafels van derdejaarsstudenten,” zegt docent Wim Valvekens. “Zij kregen de opdracht rond het thema ‘reflectie’ te werken. Dat werd zowel figuurlijk als letterlijk geïnterpreteerd en leverde bijgevolg een zeer divers geheel op. De meubelobjecten werden opgebouwd rond een specifiek concept en werden individueel door de studenten uitgewerkt en gerealiseerd. Elk object heeft zijn eigen verhaal en uitstraling. Verder tonen we een reeks conceptuele messen van vierdejaarsstudenten. Hun opdracht bestond erin een ‘mes’ in de breedste zin van het woord te ontwerpen. En ook tonen we één knaloranje bachelorproef.”   

Expo te zien van 19 tot 27 oktober 2019 bij Stads, Paradijslaan 48, 5611KP Eindhoven (www.stads.nl). Meer informatie:hier  

  

‘Mirage’. Ontwerp: Sam Kerckaert– Foto: Hanne Liekens(Narafi) 

Het ontwerp moedigt mensen aan om uit hun ‘comfortzone’ te treden, door middel van beeldtaal. 

 

 

 

Blinddate’. Ontwerp: Liselore D’hont– Foto: Zoé Komkommer (Narafi) 

Vandaag de dag zijn mensen geobsedeerd door wat anderen aan het doen zijn, wat ze eten of waar ze op reis gaan. Dat volgen ze allemaal op hun schermpjes.We denken dat we sociaal zijn door actief te zijn op sociale media, maar ondertussen zijn we blind voor wat er rondom ons gebeurt: het echte sociale gebeuren.Als je aan deze tafel zit, kan je zien wat de ander aan het doen is, en ditvia een opening op basis van de verhouding 16:9 ratio de meest gebruikte verhouding voor een scherm zonder dat je de persoon vlak voor je ziet zitten.” 

 

 

 

‘Blinker’. Ontwerp: Kurt Van Abbenyen – Foto: Maris Chan (Narafi) 

Het ontwerp speelt in op de huidige problemen rond overbodig gebruik van digitale schermen, socialemedia, gsm enzovoort. Dat allesmaakt dat mensen minder de behoefte voelen om nog een diepgaand gesprek te voeren. 

 

 

‘Embracing variables‘. Ontwerp: Charlotte DeclercqFoto: Jana Moer (Narafi) 

Door het sociaal innovatieve van het concept kan er een disruptie van het ruimtegebruikontstaan. Bij massaal gebruik van dergelijke krukken zal men de ruimte op een totaal andere manier invullen en wordt de klassieke eetkamer een heel ander soort kamer. 

 

  

 ‘Macula Lutea Mensam’. Ontwerp: Emma De Kimpe – Foto: Birgitt Surma (Narafi) 

Onze samenleving kijkt grotendeels via schermen. Deze tafel zoekt de echte confrontatie op tussen twee personen in de echte wereld, weg van het virtuele. Mijn ontwerp forceert een confrontatie waarbij je je niet kan verstoppen achter een scherm. 

 

 

‘Censored’. Ontwerp: Roxanne Verpoort – Foto: Felle Janssens (Narafi) 

Je ziet jezelf in de spiegel anders dan hoe anderen jou zien. De perceptie, interpretatie en registratie van hoe je een ander ziet,gebeurt onbewust.De tafel laat je jezelf zien door de ogenvan iemand anders. Je eigen ogen worden in je spiegelbeeld gecensureerd, door het oog van een ander. 

  

 

 ‘Spiegelbeeld’. Ontwerp: Michéle Gysels Foto: Lena Watters (Narafi) 

Het thema ‘reflectie’ werd hier geïnterpreteerd als ‘spiegeling’. Uitgangspunt was een tafelblad van 700x 700 mm met aan twee aan elkaar grenzende zijden een spiegel die dienst zou doen als poot en als tafelscherm. Om het tafelblad stabiel te houden werd een stalen constructie van 25x 25 mmvoorzien. 

 

 

 

‘Happy Incomplete’. Ontwerp: Jurgen Rectem – Foto: Liza François (Narafi) 

Er wordt getracht het thema reflectie/spiegeling letterlijk weer te geven. Je ziet de andere persoon of items enkel door de weerspieging van de platen. Om zo op een figuurlijke manier aan reflectie (naar jezelf of de ander persoon) te doen. Om te ontdekken of te herkennen in de weerspiegeling. Door de verschillende invalshoeken zal het beeld toch telkens verstoord worden door andere invloeden, van jezelf, van de ander persoon, van de omgeving waar de tafel opgesteld staat. 

 

 

‘Indirect’. Ontwerp: Sofie van Kerckhove Foto: Luc Verlinden (Narafi) 

Sinds de gsm zijn intrede heeft gedaan is er veel veranderd. Indirecte communicatie en beleving zijn een vanzelfsprekend deel van ons leven geworden. Deze tafel is een weerspiegeling van de huidige gsm-maatschappij. Je eet samen en toch weer niet, je ziet elkaar enkel indirect via het tafelblad.Bovendien zit er ook zelfreflectie in de tafel. 

 

 

‘S.O.S. Social Confident’. Ontwerp: Ellen Vlogaert

“S.O.S. Social is een collectie van stadsbanken die zo ontworpen zijn dat sociale interactie tussen de gebruikers quasi onvermijdelijk is. De collectie ontstond na een studie die aantoonde dat sociale interactie in de publieke ruimte cruciaal is voor de leefbaarheid van onze steden én dat zitplaatsen onmisbaar zijn in een levendige publieke ruimte. Deze Confident-bank bijvoorbeeld is gebaseerd op het gelijknamige salonmeubel uit de tijd van Napoleon.  In deze  versieleent de Confidentzich perfect tot een aangename conversatie tussen stadsgenoten.” (info: www.surtout.be en instagram@surtout_designstudio) 

‘Take Turn’. Ontwerp: Ellen Vleugels.

De vormgeving van deze tafel baseert zich op de Westerse etiquette die zegt dat praten met een mond vol eten onbeleefd is. Het gesprek aan tafel wordt gestimuleerd door het over en weer schuiven van het tafelblad. Wi ehet tafelblad voor zich heeft eet en luistert, terwijl de andere vertelt. 

  

Voor meer informatie over de Professionele Bachelor Interieurvormgeving via Open Hoger Onderwijs, zie hier.