Onze eerstejaarsstudenten Interieurvormgeving kregen de opdracht om, vanuit de karakteristieken van een specifiek dier, een 'mini ruimte' voor een vogel te ontwerpen. Dit 'vogelhuis' moet vervolgens zo duurzaam mogelijk geproduceerd kunnen worden met een minimum aan verschillende materialen.
In deze blog wat leuke vogelhuisjes uitgelicht.
Studente Luna vertrok van de karakteristieken van een vos. Stapsgewijs heeft ze de vormen van een vos gestileerd tot dit vogelhuis. Het huisje is met een 3D-printer gemaakt en kan volledig & eenvoudig gerecycleerd worden.
Het ontwerp van Lenny is gebaseerd op de ‘Pink Betta Fish’. Tijdens zijn onderzoek, spelend met vorm, kleur en textuur van het dier, creëerde hij nieuwe abstracte tweedimensionale beelden, die hij later vertaalde in een driedimensionale vorm. Het ontwerp kan in verschillende standen worden gedraaid. Het is afgewerkt met een glanzende roze coating om de textuur en kleur van het dier weer te geven. Het gebruik van bruin touw dat de vormen omringt en bindt, is geïnspireerd op de oude Japanse bondage-techniek. ”Kinbaku-bi” (緊縛美) betekent letterlijk : “The beauty of tight binding”.
Mirthe koos voor een panda. De associaties die naar boven kwamen tijdens haar onderzoek waren vooral de ronde vormen en het zwart-wit contrast. Die associaties heeft ze vertaald in een rond vogelhuis.Het zwart-wit contrast heeft ze omgezet naar een open en dicht contrast. Het vogelhuis is gemaakt van offsetplaten die met elkaar verbonden zijn met splitpennen. De kunststof is uitgelaserd en kan met een kliksysteem gemonteerd worden.
Dit ontwerp van Marly Scheepers is gebaseerd op een olifant. Een olifant is een echte familie-dier, daarom is dit vogelhuisje voor een vogelfamilie ontworpen: de staartmees die rondtrekt in kleine familiegroepjes. De gelaagdheid van de olifant is vertaald naar driehoekige delen die elkaar overlappen en versterken. Het ontwerp is gemaakt van gerecycled verpakkingskarton.
Tijdens haar onderzoek heeft Milou de parelkwal onder de loep genomen. De ringen zijn gebaseerd op de tentakels van de kwal en de ontwerpster koos ervoor om het vogelhuis af te werken met een folie die verschillende kleuren weerspiegelt net zoals de kwal, die deels doorzichtig is, verschillende kleuren aanneemt.
Het karakterbeest van Julie is gebaseerd op de Japanse kraanvogel. Het prototype bestaat uit een simpele L-vorm met scherpe en afgeronde hoeken, die afgeleid zijn van de lange sierlijke vleugels van het dier. Door de plastieken L-vorm te plooien en te verbinden met rode elastiek ontstaat er spanning. Dit verwijst naar de gevechten die de dieren met elkaar uitvoeren met hun vleugels en poten. De kleurencombinatie van wit en rood geeft de kleur van de vogel weer.
Wout Dejongh heeft zijn vormgeving dan weer geïnspireerd op de karaktertrekken van een sierschilpad. Zo kwam hij op de vorm van een vijfhoek en de ‘concentrische’ vormen werden de verschillende lagen van multiplex (=duurzaam, natuurlijk, isoleren en gemakkelijk te verwerken materiaal). Alle vlakken zijn aflopen om zo snel mogelijk het water te laten wegvloeien.
Rienke, tenslotte, liet zich voor haar vogelhuisje inspireren door een zeepaardje. Ze keek daarbij vooral naar de structuur van de huid. Voor de uitvoering werd een vintage jasje gebruikt.