De tafel is het middelpunt van een gelukkig en sociaal leven.

Aan tafel eet je met familie en vrienden. Het is de plek om het leven te vieren.

De opdracht was om een eettafel te ontwerpen voor twee personen met als uitgangspunt een idool of anti-idool.

foto Iris Denies

THE SOCIAL DILEMMA van Babs Doms.

Een aantal Tech Giganten (You Tube, Facebook, Google, Instagram, enz.) brengen op basis van algoritmes het online ‘klik’-gedrag van ons als sociale media verbruikers in kaart. Op deze wijze trachten ze hier hun immens financieel voordeel uit te halen, maar nog angstwekkender is dat zij bovendien ons toekomstig gedrag en/of beslissingen trachten te sturen en te beïnvloeden. Hierdoor wordt het risico op verdeeldheid en polarisatie in onze maatschappij oncontroleerbaar reëel. De tafel vertolkt deze algoritmes en laat zo tijdens een tête-à-tête gesprek dit heikel onderwerp aan bod komen.De tafel bestaat voor 100% uit aluminium profielen, dewelke via de techniek ‘aluminium TIG-lassen’ aan elkaar werden bevestigd. Dit zorgt voor een erg duurzaam, alsook volledig recycleerbaar project.

foto Roxanne Cipers

NODISH van Roxanne Cipers.

Uitgaande van het motto: “Life’s too short to do the dishes”, dat deze levensstijl perfect belichaamt, werd het concept voor NODISH geboren: Een roestvrij stalen tafelblad met geïntegreerde komvormen. Geen borden meer nodig en geen tijdverlies door de afwas. Een tafelblad waar je direct uit kunt eten, zonder borden vuil te maken. Het was een bewuste keuze om geen tafelpoten in het ontwerp op te nemen. Dit om niet een bepaald gebruik of functie te suggereren. Op die manier zien we niet meteen “een tafel” en wordt NODISH een “vrij object” dat door elk individu op een andere manier kan worden geïnterpreteerd. Sommigen zien het als een kunstwerk en zetten het tegen de muur, anderen gebruiken het als een verzamelplaats voor sleutels, portefeuilles en biljetten.

foto Birgitte Loeff

AAN – TAFEL van Birgitte Loeff.

Mijn idool komt elke dag ongevraagd mijn huiskamer binnen en is niet mijn idool, maar het idool van mijn kinderen: vlogger Enzo Knol. Elke dag deelt hij zijn leven met ruim 2 miljoen volgers, waardoor hij altijd in de aandacht staat, maar waardoor hij ook continu ‘aan’ staat op zoek naar nieuwe onderwerpen voor zijn vlogs. Een diner voor twee aan-tafel lijkt intiem, maar bij elke hap wordt de aandacht gedwongen verplaatst naar de omgeving. Waar is de aandacht voor de ander? Daarmee is deze tafel ook een vertaling van de rol van de mobiele telefoon en sociale media in het dagelijks leven: als we er mee bezig zijn, hebben we geen aandacht voor de ander. En als we er niet mee bezig zijn, is hij toch aanwezig. Hij staat altijd aan…

foto Gwenn Janssens

MAURICE van Marie Vandelaer.

De tafel toont het visueel litteken dat aanwezig is bij verlies. Er werd gekozen om de gehele tafel uit te werken in staal en voor de breuk zelf cortenstaal te gebruiken. Hierdoor is in eerste instantie het litteken zeer duidelijk aanwezig en is de breuk zwart-wit. Als persoon ben je in eerste instantie gefocust op je verlies en je verdriet. Na verloop van tijd zal de zwarte strook cortenstaal roesten en verkleuren naar een zachtere roestbruine strook. Dit komt overeen met een verdere fase van het verwerkingsproces waar je ook dankbaar bent voor de momenten die je samen hebt gehad en deze koestert.  De tafel toont aan dat je een verlies niet op 1-2-3 verwerkt en een plaats kan geven maar dat het een blijvend proces is dat je meedraagt.

foto Jan De Vocht

B SECURE van Jan De Vocht.

Persoonlijk heb ik hier gekozen voor mijn werkgever als anti-idool (de vraag van de overheid om indien mogelijk van thuis uit te werken, mijn werkgever herleidde het thuiswerk tot het uiterste minimum, naar mijn gevoel vloeide dit vooral voort uit een vorm van wantrouwen van mijn werkgever naar zijn personeel toe). Vertrouwen betekent dat je er vanuit gaat dat de andere doet wat hij moet doen. Zo zal de gebruiker van de tafel moeten vertrouwen op een eenvoudig touw dat de tafel staande houdt. De tafel bestaat dan ook uit 2 zeer eenvoudige elementen die afzonderlijk niets voorstellen, een platte plaat en een touw met 2 knopen. Gecombineerd vormen ze echter een solide tafel. Bijkomend moet er ook vertrouwen zijn in de ontwerper die de tafel los laat op deze wereld. De tafel is 100% recycleerbaar waarbij de elementen zeer eenvoudig zijn te scheiden (nylon touw en HDPE-plaat). Maar ze kan evengoed vervaardig worden uit reeds gerecycleerde materialen. Het maakproces is zeer eenvoudig waardoor ze plaatselijk kan vervaardig worden. Moet ze toch getransporteerd worden dan kan dit in de vorm van een ‘flat pack’. Alles om de ecologische voetafdruk van de tafel tot een minimum te beperken.

foto Ann Gillis

GIRL van An Gillis.

Tafelontwerp die gebaseerd is op het lied “The Girl from Ipanema”. ANTONIO CARLOS JOBIM, een van de oprichters van de Bossa Nova-muziek, was een romantische songwriter en gitarist. Hij bracht veel tijd door in de omgeving van Ipanema Beach in Brazilië en plaatste vrouw in het midden van zijn liederen. GIRL is een buitentafel en stoelen in gekleurd beton met een zachte en romantische vorm. Een rustpunt dat de gebruikers in dezelfde richting laat kijken en hen in staat stelt samen van het uitzicht te genieten.

Foto Marijke Jans

ENTROPY van Marijke Jans.

Deze tafel als het ware het concept stalking on display, waarbij je duidelijk het destructief gevolg van stalking op het leven van het slachtoffer te zien krijgt. De mentale impact is vaak onzichtbaar voor de buitenwereld wanneer het stalkgedrag begint en is meestal gradueel toenemend, tot de stalker een halt wordt toegeroepen. Door het gedrag en de impact visueel zichtbaar te maken, kunnen de gevolgen voor het slachtoffer beter begrepen worden. ‘Entropy’ betekent een staat van wanorde, willekeurigheid en onzekerheid.

foto Tosca Baplu

2TALK van Els Mariman.

Een tafel waar je met twee een goed en diep gesprek kan hebben. Je gaat samen zitten in een soort cocoon wat een aangenaam gevoel geeft, je schuift dichter bij elkaar met de neuzen in dezelfde richting.De gebogen armsteun aan de gesloten zijde zorgt ook op een figuurlijke wijze als steun om echt vrij uit te praten. Jezelf kwetsbaar opstellen kan iets heel krachtig zijn. De keuze voor het contrast van het zuivere oranje met de zacht aanvoelend, bijna witte keramiek drukt dit ten volle uit, hoewel de twee samen elkaar aanvullen en in harmonie brengen.

Je dekt de tafel zoals het leven is.