PG21 ADVISEERT, ONTWERPT EN ONDERSTEUNT BIJ DE UITVOERING
Herdefinitie merkverhaal en -identiteit, verhogen van de zichtbaarheid en aanpassen van de shop in relatie tot het knip- en naaiatelier.
in cocreatie met alle stakeholders
DESIGN CHALLENGE
Hoe zetten we AMAi met beperkte middelen op de kaart van Mechelen en maken we hun verhaal zichtbaar als een warme plek voor alle bezoekers van de stad?
Het proces
Van ontwerpend onderzoek over storytelling tot detailontwerp en realisatie
OVER AMAI MECHELEN
AMAi is een warme Mechelse sociale onderneming die via de productie van unieke, circulaire textielproducten en maatwerk mensen met afstand tot de arbeidsmarkt eigenwaarde en een doel geven. AMAi is gehuisvest in een vleugel van het ‘oude’ stadhuis, in het hartje de stad, tussen de Grote Markt en het nieuwe Huis Van de Mechelaar.
We gingen aan de slag met ontwerptools om maximaal inzicht te krijgen in de noden van het project.
Onderzoek naar ruimtegebruik, routings, algemene beleving en functionaliteit van de winkel resulteert in de oplijsting van de pijnpunten. Via een grondige analyse van de context en customer journey mapping leren we dat AMAi nauwelijks gekend is door de Mechelaar, moeilijk te vinden is en vrijwel zichtbaar in het straatbeeld. En dat terwijl duizenden Mechelaars en toeristen dagelijks langs het gebouw bewegen.
Vanuit dit ontwerpend onderzoek werd duidelijk dat we het verhaal van AMAi zichtbaar moesten maken:
- Letterlijk zichtbaar langs de straatzijde via een etalage en vanop het binnenplein
- Door herinrichting van het atelier
- Door herpositionering en herinrichting van de shop aan de ingang
- Door meer productidentiteit met een sterk label en rode draad doorheen de collectie
- Door ambassadeurs bij handelaars en in de stadswinkel
Het ontwerptraject werd in stappen voorgesteld aan de verschillende stakeholders en beleidsmakers. Het project zal vervolgens in kleine stappen worden uitgevoerd, deels door de mensen zelf, deels door het team PG21 met ondersteuning van de technische dienst van de Stad Mechelen. Plannen, snedes, 3D-beelden en gedetailleerde, beschrijvende meetstaat en detailtekeningen werden opgesteld.
De aanpassingswerken worden momenteel voorbereid. De realisatie gebeurt zoveel mogelijk in samenwerking met de Mechelse stadsdiensten en door de medewerkers zelf.
RUIMTELIJKE INGREPEN
Minimale ingrepen voor een maximaal resultaat
Bij de inrichting zetten we in op het verhogen van de zichtbaarheid van het atelier en de optimalisatie van daglichttoetreding.
De shop wordt het aanspreekpunt, aan de ingang van het naaiatelier. Deze krijgt een grondige make-over. De galerij legt eenvoudig de werking en de doelstellingen van het project uit.
Ruimtescheidende panelen van gerecycleerde textielrollen geven een gezicht aan de ateliers. Deze markeren de shop-zone, de pauzeplek en vormen het decor voor de etalage.
De belangrijkste attributen van het naaiatelier worden getoond op de ‘atelierwanden’ om de sfeer van de werkplek in de verf te zetten.
Alle materialen worden geoogst uit reststromen: panelen vanuit Recuplan, textiel van de stad Mechelen, archiefindeling uit de kasten ter plaatse.
Daarnaast zal een compacte mobiele shop op het inkomplein van het stadhuis de aandacht trekken. Deze kan als shop-in-shop worden ingezet bij de ambassadeurs of in de toeristische dienst, of als uithangbord op de markt.
De blauwe beweging
Voormalige handdoekrollen van de stad Mechelen krijgen een nieuwe bestemming. Door ze te spannen tussen vloer en plafond vormen ze een decor voor de producten van AMAi en dienen ze als scheiding tussen verschillende functies.
Deze installatie zal dus beeldbepalend zijn voor de inrichting én voor het straatbeeld. Ze legt de basis voor een sterke visuele identiteit die wordt doorgetrokken in alle communicatie.
display wanden
Om het ateliergevoel te versterken, zetten we in op enkele display wanden. Een patchwork van gefreesde panelen zijn de drager voor garen, patronen en materiaal, eigen aan een naaiatelier. De melamine panelen werden ter beschikking gesteld door Recuplan en aangevuld met andere gerecycleerde whiteboards die samen een configuratie vormen op de wand.
Dit ensemble wordt toegepast in het naaiatelier en in de shop.
De winkel
De shop werd verplaatst om een betere doorstroom te realiseren en de relatie met het atelier te benadrukken. De winkelinrichting sluit aan bij de bestaande toonbanken van de voormalige diensten in het gebouw. De gerecycleerde planken worden gebeitst in dezelfde tint als de bestaande wengé-panelen. De kolom, centraal in de winkel levert extra presentatiemogelijkheden.
De voormalige kaders voor hangmappen uit het archief worden omgevormd tot presentatiemeubelen. De lambrisering verbindt alle elementen in de winkel.
Het archief zelf wordt terug in werking gesteld, de ophanging aangepast voor het opslaan van stoffen en stofresten.
Productidentiteit
Het productgamma reflecteert het unieke mensenwerk, omarmt de schoonheid van imperfectie en krijgt een kenmerkend Mechels accent. Het abstracte logo van de stad Mechelen labelt de verschillende items. Er is een eenheid in het gamma om de marktidentiteit te versterken. Na onderzoek binnen het bestaande gamma, werd de productrange fors uitgedund.
De galerij
De galerij toont de werking en de doelstellingen van AMAi.
Uniek handwerk door unieke mensen staat centraal in de werking en wordt daarom vertaald door detailfoto’s van allerlei handwerk. De foto’s werden ter plaatse gemaakt en vertegenwoordigen de vele handen die mee bouwen aan het verhaal van AMAi.
Etalage
Waar er voorheen geen relatie bestond tussen de ateliers en de straat, zetten we nu in op de zichtbaarheid van de werking aan de straat.
Tegenover het Huis van de Mechelaar krijgt de voorbijganger zicht op het atelier, enkele producten en wordt hij uitgenodigd het pand te bezoeken.
Met deze herkenbare elementen in het straatbeeld, wordt AMAi mee op de kaart van Mechelen geplaatst.